Kundcase: ABG Sundal Collier
”En kompetent och komplett leverantör som är lätt att prata med”
ABG Sundal Collier är en oberoende nordisk investmentbank med kontor i tre världsdelar och närmare 300 partners och medarbetare. Sverigekontoret finns på Regeringsgatan i Stockholm där omkring 90 personer arbetar.
Bild från ABG Sundal Collier i Stockholm.
– Vi har mycket trägolv som behövde åtgärdas på kontoret och ville att dessa ytor skulle tas om hand och vårdas av en specialist. Efter en tids sökande fick vi höra att Enitor hade ett helhetstänk för det vi sökte. Det var så vårt samarbete med dem började 2015.
Det berättar Carina Stenberg, Office Assistans på ABG. Enitor fick i uppdrag att renovera trägolven och sköta underhållet av dem. Uppdraget kom även att omfatta underhållet av ABG:s textila golv med den miljösmarta mattvättmetoden Carpet Clean samt dessutom den dagliga städningen.
– Att vi lät Enitor ta hand även om städningen berodde på att de motsvarade precis det vi sökte. En liten, kompetent och inte minst komplett leverantör av städ- och golvvårdstjänster. Vi upptäckte snart att Enitor hade den rätta helhetssynen och förstod hur viktigt samspelet mellan städning och golvvård är på lång sikt – både estetiskt och ekonomiskt.
Det är inte helt ovanligt att en städfirma som man har anlitat ett tag börjar slarva, att arbetet snart sker lite på slentrian. Men Carina Stenberg menar att Enitor håller en jämn och hög nivå och att städkvaliteten till och med har blivit ännu bättre. Hon tror att det beror på att det i stort sett är samma personer som sköter städningen. De har lärt känna företaget och lokalen och ABG:s sätt att arbeta och vet vad de tycker är viktigt.
Men det finns fler skäl till att Carina värdesätter Enitors förmåga att behålla sina medarbetare så att hon slipper möta nya ansikten hela tiden.
– Det här med att det är samma personer från Enitor som vi möter på kontoret är också en trygghetsfråga. Med den verksamhet vi har skulle det inte fungera med extern personal som byts ut med jämna mellanrum.
Enitor har en liten och platt organisation. Det gör kontakten mer personlig och underlättar för Carina när hon vill prata med städaren. Hon behöver inte fråga städaren som ska prata med städledaren som ska prata med chefen, och så vidare.
– Det är en stor fördel att Enitor är ett så pass litet företag, understryker Carina. Det ger en nära kontakt. Vi tar en diskussion direkt med städaren och kommer överens om någon förändring i arbetet eller vad det nu handlar om. Närheten är viktig och gör också att vi känner oss viktiga som kund!
Ytterligare en sak som Carina verkligen uppskattar hos Enitor är att de är helt självgående. Eftersom ABG har städning varje dag så krävs det att leverantören ser helheten och tar eget ansvar. Och det gör Enitor.
När det börjar bli dags för en viss åtgärd så blir den utförd utan att någon på ABG behöver tänka på det. Men om städningen just den dagen tar en halvtimme extra så betyder inte det att beloppet på nästa faktura blir högre.
– Enitor har ett jättebra system för tidrapportering. Vi har ett avtal där allting är inbakat, inklusive alla extra åtgärder. Vissa månader blir det lite mer tid, andra månader mindre – men totalen blir precis enligt avtalet. Det är väldigt smart tänkt. Vi vet precis vad städningen kostar även med alla extrasaker och det blir aldrig någon diskussion om fakturorna.
Det enda som tillkommer är fönsterputsning. Här har Enitor rekommenderat ett företag som de tycker är bra och som har direktkontakt med ABG.
– Men inte heller det är något som vi behöver fundera över. Det bara flyter på. Fönstren putsas två gånger om året och företaget ringer när det börjar bli dags så att vi kan bestämma en helg då det ska ske. Det är aldrig några problem, avslutar Carina Stenberg.
För miljöns skull håller vi löpande koll på marknaden och använder gärna nya miljösmarta produkter så länge de uppfyller våra kvalitetskrav.